Przedmioty
Każda lekcja nauczana w szkole ma swój przedmiot. Bardzo ważne jest, by dla przedmiotu ustawić wszystkie dostępne sale, w których może się odbywać (nawet te awaryjne, niższego priorytetu), gdyż to znacznie zwiększy pole manewru dla programu.
Jeśli przedmiot nie ma dostępnych żadnych sal, to wtedy lekcje pojawią się w planie, ale bez przypisanej żadnej sali. Najczęściej taka sytuacja się zdarza po zaimportowaniu przydziałów, kiedy jeszcze nie wprowadzimy sal w naszej szkole.
Przedmiot trudny
Dział zatytułowany „Przedmiot trudny”Niektóre przedmioty są trudniejsze (np. matematyka lub fizyka) i nie powinny pojawiać się na ostatnich godzinach lekcyjnych. W takiej sytuacji w szczegółach przedmiotu zaznaczamy “Przedmiot trudny”. Wtedy, w kroku optymalizacji planu “Trudne późno”, Dobry Plan będzie starał się przenieść te lekcje na wcześniejsze godziny. Pokazujący się wtedy licznik będzie wskazywał liczbę późnych godzin, kiedy odbywa się ten przedmiot. Przyjmujemy, że późne godziny są od 6-tej wzwyż.
Przedmiot extra
Dział zatytułowany „Przedmiot extra”Jeśli nie chcemy by dany przedmiot wliczał się do ograniczenia na maksymalną liczbę godzin uczniów w ciągu dnia, to możemy zaznaczyć, że ten przedmiot jest extra. Wtedy lekcje tego przedmiotu na początku lub końcu danego dnia nie będą wliczały się do limitu godzin.
Przykładowo, klasa o maksymalnie 8 godzinach w ciągu dnia może mieć 8 godzin lekcyjnych i na 9-tej mieć lekcję przedmiotu extra.
Podwójna dawka
Dział zatytułowany „Podwójna dawka”Przypomnijmy, że jednym z Żelaznych Założeń Dobrego Planu jest to, że żaden uczeń nigdy nie ma dwóch lekcji jednego przedmiotu w ciągu dnia.
Czasem jednak chcemy na to pozwolić, np. gdy mamy lekcje w grupie i całą klasą lub laboratoryjne i przy tablicy, które mogą (a często nawet powinny) odbyć się tego samego dnia.
Żeby to uzyskać, w opcjach zaawansowanych danej lekcji włączamy “Podwójną dawkę”. Wtedy pozwolimy, by ta lekcja odbywała się tego samego dnia co inna lekcja tego przedmiotu, potencjalnie prowadząc do tego, że jeden uczeń będzie miał dwa razy ten sam przedmiot.
W bardziej skomplikowanych scenariuszach, gdy jest więcej rodzajów lekcji danego przedmiotu lub są bardziej skomplikowane zależności pomiędzy nimi, rekomendujemy dwa podejścia:
- rozdzielaj przedmioty na mniejsze (np. Chemia(laboratorium) i Chemia(tablica))
- korzystaj z powiązań pomiędzy lekcjami, ustawiając na przykład “W tym samym dniu co”, lub “Nie w tym samym dniu co”.