Generowanie planu
Pamiętajmy, że każdy utworzony plan lekcji spełnia wszystkie ograniczenia i wytyczne, jakie wprowadziliśmy na etapie konfiguracji i oczywiście również Żelazne założenia w Dobrym Planie.
Generowanie planu odbywa się w kilku krokach:
- Plan oddziałów: w tym kroku staramy się, by uczniowie kończyli jak najwcześniej. Nie przejmujemy się wtedy planem nauczycieli (prawdopodobnie będą mieli oni bardzo dużo okienek). W lewym dolnym rogu możesz zobaczyć statystyki, jak często pojawiają się lekcje na ostatnich godzinach: Warto ten krok uruchomić na jak najdłużej, by w miarę możliwości uczniowie mieli jak najlepszy plan.

- Okienka: w tym kroku optymalizujemy łączną liczbę okienek nauczycieli w szkole, nie zmieniając planu uczniów. Na dolnym pasku możemy kontrolować bieżące statystyki. Pojedynczy kwadracik oznacza jednego nauczyciela. Na przykład, na poniższym obrazku widzimy czterech nauczycieli z dokładnie 10 okienkami i jedenastu nauczycieli z 12 lub więcej okienkami. Ten krok warto uruchomić aż do momentu, gdy łączna liczba okienek będzie porównywalna do oczekiwanej łącznej liczby okienek w naszej szkole.

- Opcje zaawansowane: teraz mamy odblokowane wszystkie opcje zaawansowane generowania planu. Możemy wybrać ich dowolną kombinację, włączając lub wyłączając każdy z przycisków:
- Kozły ofiarne: “Kozły ofiarne” to osoby z największą liczbą okienek w szkole. W tym kroku staramy się pomóc “kozłom ofiarnym” poprzez bardziej równomierne rozłożenie okienek w szkole. Uważajmy, by nie włączyć tej opcji na zbyt długo, bo możemy za bardzo zminimalizować sumę okienek w szkole. Nie można uruchamiać tej opcji wraz z opcją “Okienka”.
- Jedna lekcja: W tym kroku minimalizujemy przypadki, w których nauczyciele przychodzą do szkoły tylko na jedną godzinę lekcyjną.
- BHP nauczycieli: W tym kroku zwiększamy higienę planu nauczycieli poprzez bardziej równomierne rozłożenie lekcji nauczyciela pomiędzy dni tygodnia.
- Trudne późno: W tym kroku zmniejszamy częstość występowania na późnych godzinach lekcji, które oznaczyliśmy jako trudne.
- Biegający nauczyciele: W tym kroku zmniejszamy liczbę zmian sal nauczycieli w trakcie tygodnia. Dzięki temu nauczyciele będą rzadziej biegać między salami, a jednocześnie będą mieć więcej lekcji w preferowanych salach.
Logika większości przycisków jest następująca: jeśli jest on włączony, to algorytm stara się optymalizować daną cechę planu. Na przykład, gdy “Biegający nauczyciele” są włączone, to optymalizujemy liczbą zmian sal. Jeśli je później wyłączymy i zaczniemy optymalizować coś innego, to liczba zmian sal może gwałtownie wzrosnąć. Jest to szczególnie istotne przy okienkach nauczycieli — jeśli nie włączymy ani opcji “Okienka”, ani “Kozły ofiarne”, to stracimy kontrolę nad okienkami w szkole.
Jedynym przyciskiem, który zachowuje się odrobinę inaczej, jest “Plan oddziałów” — jeśli jest on wyłączony, to nie pozwalamy Dobremu Planowi zmieniać planu oddziałów. Jeśli będzie włączony, to już tak. Rekomendujemy, by włączać go jedynie na początku, podczas optymalizacji Kozłów ofiarnych lub Okienek. Potem dobrze jest już go nie używać.