Lekcje
Najbardziej podstawową jednostką, którą konfigurujemy w szkole, jest lekcja.
Podstawowe cechy lekcji
Dział zatytułowany „Podstawowe cechy lekcji”Najważniejszymi cechami lekcji są:
- nauczyciel (oraz nauczyciel wspomagający w oddziałach integracyjnych)
- przedmiot
- grupy (jedna lub więcej w lekcjach międzyoddziałowych)
- liczba godzin lekcyjnych
- rozkład godzin
W rozkładzie godzin możemy wybrać jedną z czterech opcji:
- Bez bloków: ta lekcja odbywa się co najwyżej jedną godzinę każdego dnia
- Bloki lekcyjne: ta lekcja czasem odbywa się dłużej niż przez godzinę jednego dnia. Po wybraniu tej opcji, w kolejnym polu będziemy mogli określić, ile razy w tygodniu dana lekcja występuje oraz ile godzin lekcyjnych każdorazowo trwa
- Edukacja wczesnoszkolna: ta opcja jest stosowana jedynie do lekcji edukacji wczesnoszkolnej, które to nie mają ustalonych bloków oraz mogą być przeplatane innymi przedmiotami w ciągu dnia
- Konkretne godziny: po zaznaczeniu tej opcji możemy wybrać dokładnie, na jakich godzinach lekcyjnych ma się odbywać ta lekcja
Jeśli chcemy ręcznie ustawić konkretne godziny danej lekcji i wymusić, by ta lekcja zawsze odbywała się w określonym momencie, to wchodzimy w szczegóły lekcji, następnie w polu “Rozkład godzin” wybieramy “Konkretne godziny”. Korzystajmy z tej opcji tylko gdy jest to konieczne, np. przy konkretnych godzinach basenu lub zajęć zawodowych.
Opcje zaawansowane
Dział zatytułowany „Opcje zaawansowane”Poza podstawowymi ustawieniami lekcji, mamy również opcje zaawansowane:
- Restrykcje godzinowe: gdy ta lekcja musi odbywać się na skrajach lub np. tylko na końcu dnia danego oddziału. Używamy tego np. przy lekcji religii
- Podwójna dawka: zobacz szczegóły w Podwójna dawka
- Nadpisanie ustawień sal: tej opcji używamy, gdy chcemy wymusić konkretne sale dla tej lekcji, nie uwzględniając żadnych innych ograniczeń dla sal (preferencje przedmiotu/nauczyciela czy rozmiar grupy)
- Powiązania z innymi lekcjami: zobacz w sekcji poniżej
Powiązania między lekcjami
Dział zatytułowany „Powiązania między lekcjami”Jednymi z bardzo zaawansowanych opcji są powiązania z innymi lekcjami. W tym miejscu możemy wymusić, by dana lekcja odbywała się np. bezpośrednio przed lub w tym samym dniu lub równolegle z inną lekcją.
Pamiętajmy, że to są bardzo zaawansowane ograniczenia, które powinniśmy zacząć wprowadzać dopiero na samym końcu, gdy już wszystko inne (przydziały, dostępności, sale) są skonfigurowane.
Zastanówmy się również, czy na pewno ich potrzebujemy. Na przykład, nie musimy wprowadzać, iż lekcje angielskiego z tym samym nauczycielem nie są w tym samym dniu, gdyż to jest zagwarantowane przez Żelazne Założenia Dobrego Planu. Podobnie, nie musimy wymuszać, że dane dwie lekcje z jednego podziału na grupy będą w tym samym momencie — w miarę możliwości Dobry Plan to zrobi tak czy inaczej. Dodając powiązania łatwo się pomylić i potem trudno jest je zauważyć szukając przyczyny błędu.
Osobne ustawienia dla tylko niektórych godzin jednej lekcji
Dział zatytułowany „Osobne ustawienia dla tylko niektórych godzin jednej lekcji”Zdarza się, że tylko niektóre bloki danej lekcji cechują się innymi ograniczeniami: mają nauczyciela wspomagającego, konkretną salę lub termin.
W takiej sytuacji dzielimy lekcję na dwie, dostosowując ograniczenia tylko w jednej z nich. Zobaczmy przykład, jak sprawić, by tylko jedna z czterech godzin j. angielskiego miała nauczyciela wspomagającego:

Oczywiście, wtedy podział na bloki dalej będzie zachowany. Z racji tego, że to jest ten sam przedmiot, to Dobry Plan nie da obu tych lekcji jednego dnia (przypominamy Żelazne założenia w Dobrym Planie).
Dostępność godzinowa
Dział zatytułowany „Dostępność godzinowa”W ustawieniach szkoły określamy numer ostatniej godziny lekcyjnej. Pierwsza godzina lekcyjna ma zawsze numer 1 lub 0 (jeśli aktywujemy godzinę zerową w ustawieniach szkoły).
Dostępność godzinową danej lekcji określamy na podstawie następujących źródeł:
- dostępność godzinowa nauczyciela (głównego i wspomagającego, jeśli jest)
- dostępność godzinowa przedmiotu
- dostępność godzinowa oddziału (lub oddziałów, jeśli to jest lekcja międzyoddziałowa)
- “Konkretne godziny”, jeśli taki jest ustawiony rozkład godzin danej lekcji.
Pierwsza lub ostatnia godzina w ciągu dnia
Dział zatytułowany „Pierwsza lub ostatnia godzina w ciągu dnia”W opcjach zaawansowanych każdej lekcji możemy ustawić jej “Restrykcje godzinowe”:
- Może odbywać się na dowolnej godzinie
- Tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie
- Tylko na pierwszej godzinie
- Tylko na ostatniej godzinie
Te ustawienia stosujemy na przykład do religii, która powinna odbywać się na początku lub zajęć (sportowych lub zawodowych) odbywających się w innym budynku, które wymagają przejazdu.
Określenie pierwsza/ostatnia dotyczy zajęć danej grupy, nie zaś całej szkoły. To znaczy, że jeśli oddział przychodzi na drugą godzinę lekcyjną, to będzie to jego pierwsza godzina i pozwolimy zaplanować tam na przykład religię.
Starajmy się ograniczać korzystanie z tej funkcjonalności. Na przykład, jeśli wymusimy by wszystkie religie w szkole były tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie, to może się okazać, że uczniowie będą mieli znacznie gorszy plan. Wtedy będą musieli przychodzić na trzecią lub czwartą godzinę lekcyjną albo zostawać do późna, żeby móc mieć religię na skrajach.
Zalecamy, by na przykład w przypadku religii zacząć wprowadzać ustawienie “Tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie” począwszy od najstarszych roczników, by w razie potrzeby móc nie korzystać z niego w młodszych klasach.