Przejdź do głównej zawartości
kontakt@dobryplan.edu.pl

Nawigacja, pliki i historia

W tym filmie możemy zobaczyć prezentację konfiguracji i użycie Dobrego Planu:

Jeśli wolisz o tym przeczytać, to zapoznaj się z poniższymi sekcjami:

Pierwszym krokiem po zalogowaniu jest wybór pliku.

img.png

Na tym ekranie możemy:

  • wybrać jeden z istniejących plików i jego wariant z historii
  • zaimportować arkusz lub plan lekcji (w rozdziale Przygotowanie danych do importu opisujemy jak wyeksportować dane)
  • utworzyć pusty plik.

Istniejące pliki możemy otworzyć, zmienić im nazwę, skopiować lub usunąć po najechaniu na nie myszką:

img.png

Uwaga: jeśli usuniesz plik to bezpowrotnie stracisz wszystkie konfiguracje wprowadzone w tym pliku oraz wygenerowane w nim plany.

Po otwarciu pliku widzimy okno konfiguracji.

img.png

Na środku widzimy podsumowanie oddziałów, a po lewej stronie widzimy panel wyboru: Oddziału, Nauczyciela, Przedmiotu lub Sali lekcyjnej.

Konkretny oddział możemy wybrać w lewym panelu lub z listy na środku ekranu. Po kliknięciu przechodzimy do szczegółów wybranego oddziału.

img.png

Najważniejszą zasadą w Dobrym Planie jest to, że na środku lub w lewym panelu wybieramy lekcję albo obiekt do edycji (oddział, nauczyciel, przedmiot, sala).

Na powyższym obrazku widzimy oddział 8a:

  • na środku mamy wszystkie lekcje tego oddziału: najpierw dla całej klasy, a poniżej w podziałach na grupy
  • po prawej stronie widzimy szczegóły oddziału 8a, w których możemy zmienić nazwę oddziału, jego podziały lub opcje zaawansowane

W tej chwili skupiamy się na oddziale 8a — na górze jest on podświetlony w złotej ramce. Możemy teraz wybrać jedną z lekcji tego oddziału:

img.png

Na powyższym widoku widzimy lekcję Fizyki. W prawej części złotej ramki jest “1+1”, co oznacza że ta lekcja odbywa się dwa razy w tygodniu, po jednej godzinie. MC oznaczają inicjały nauczyciela tej lekcji. W panelu po prawej stronie widzimy szczegóły tej lekcji i możemy je tutaj dowolnie zmieniać.

Podobnie możemy otworzyć widok lekcji z perspektywy nauczyciela, czy przedmiotu. W ten sposób będziemy mogli skonfigurować całą szkołę. Szczegóły konfiguracji znajdziemy w rozdziałach poświęconych nauczycielom, przedmiotom i salom.

Klikając w żółty przycisk “Generuj plan” w lewym dolnym rogu ekranu, a następnie w “Generuj nowy” rozpoczynamy generowanie planu i automatycznie zostajemy przeniesieni do widoku planu.

Wpierw minutnik odlicza czas do znalezienia pierwszego rozwiązania — zwykle potrzebujemy na to dużo mniej niż 5 minut. Następnie pojawia się widok planu lekcji:

img.png

To jest widok oddziałów: w rzędach mamy poszczególne oddziały, a pionowo dni tygodnia i godziny. Każda karteczka odpowiada jednej lekcji, a jeśli dany kwadracik składa się z kilku karteczek, to oznacza lekcje w podziale na grupy. Najeżdżając na pojedynczą karteczkę, w prawym dolnym rogu zobaczymy szczegóły tej lekcji nauczyciela, przedmiot, salę oraz grupę lub grupy.

Na dolnym panelu możemy zatrzymywać lub uruchamiać optymalizację oraz decydować, co optymalizujemy w danym kroku. Szczegóły każdego z kroków znajdziemy w rozdziale Generowanie planu.

Gdy najedziemy myszką na panel po lewej stronie, rozwinie się on:

img.png

i wtedy będziemy mieli do dyspozycji widoki poziome (takie jak pierwszy widok oddziałów, jaki analizowaliśmy) oraz pionowe:

img.png

Aby szybko znaleźć konkretny widok pionowy: oddziału, nauczyciela lub sali, możemy wpisać ich nazwę w polu “Szukaj” (z lupką).

Ostatnim widokiem są Okienka. Możemy tutaj zobaczyć, ilu nauczycieli ma okienko i jest dostępnych na zastępstwo w danym momencie. Po najechaniu myszką na wybraną lekcję, w prawym dolnym rogu zobaczymy inicjały wszystkich nauczycieli, którzy mają okienko w tym momencie.

img.png

Zarówno z widoku konfiguracji jak i planu możemy kliknąć w przycisk “Historia” w lewym górnym rogu ekranu: img.png

Przeniesie on nas do listy wszystkich naszych konfiguracji oraz zapisanych planów:

img.png

Możemy wtedy cofnąć się do dowolnej wcześniejszej konfiguracji oraz do dowolnego z zapisanych planów (lub ostatniego niezapisanego).

Z historii korzystamy w jednym z trzech przypadków:

  • chcąc cofnąć się do poprzedniej wersji konfiguracji lub planu
  • wybierając bazowy plan przy generowaniu planu podobnego
  • kopiując plik.